Persbericht Palet 75 jaar

2 september geplaatst

Meer weten of opgeven?
Dat kan via:

Palet 75 jaar: Feestelijke Expositie !

Persbericht Palet 75 jaar

De zomerexpositie van kunstenaarsvereniging Palet heeft dit jaar als thema: “Feest”. Feest, omdat het 75 jaar geleden is dat Palet werd opgericht, toen als de enige kunstenaarsvereniging in Zwolle. Aan het thema is van 10 september t/m 1 oktober een expositie gewijd in het Paletgebouw, Bagijneweide 15 te Zwolle.

Behalve over dit thema, zijn er ook veel vrije kunstwerken te zien in de gangen op de twee bovenverdiepingen. Op zaterdag 10 september is er de kunstmarkt op de benedenverdieping. Op drie donderdagavonden kan men de kunstenaars aan het werk zien, en kunt u de sfeer proeven van een gemeenschappelijke avond bij Palet.

Openingstijden

Expositie periode: 10 september t/m 1 oktober, vrijdag t/m zondag: 12.00 – 17.00 uur.

Op de donderdagavonden 15, 22, en 29 september van 19.30 – 22.00 uur, kunt u tevens de kunstenaars bezig zien in het Paletgebouw, en de “couleur locale” ervaren.

Extra’s op 10 september: Kunstmarkt, Opening

Zaterdag 10 september: Kunstmarkt, 11.00 – 17.00 uur.

Op zaterdag 10 september wordt de tentoonstelling om 11.30 uur officieel geopend door Monique Schuttenbeld, wethouder van Cultuur, en is iedereen welkom.

Feest

Aan het thema “Feest” geven zo’n 30-tal Paletkunstenaars vorm, vanuit hun eigen inspiratie. Sommigen laten ons de uitbundigheid van een feest voelen, in uitbeeldingen van muziek en dans, of met vlaggen en ballonnen. Die sfeer is met veel gevoel voor vorm en kleur getroffen in het humorvolle beeldengroepje “Polonaise” van keramiste Helene van der Meer.

Maar “Feest” kan ook heel intiem worden beleefd, waar de houtsnede met het sensueel-lichamelijke “Vier jezelf” van Lotte Marijt ons weer eens bewust van maakt.

Voor andere kunstenaars is de Natuur de grote inspiratiebron geweest om “Feest” uit te beelden. Hun schilderijen van planten, bloemen en landschappen brengen ons vanzelf in een blije stemming. Heel sterk en contemplatief wordt de natuurbeleving vertolkt in “Ode aan de Aarde” van An Kieft, een als vierluik opgezet schilderij, waarin de seizoenen, elk met hun eigen karakteristiek, zich als een feest aan ons openbaren.

En, niet te vergeten, dit thema is gekozen ter ere van het jubilerende Palet, en Gert Oosterwijk viert dit met “75 jaar Palet”, een pasteltekening die ons meevoert naar een feestelijke nocturne, in de gedaante van een spetterend vuurwerk.

De werken over het thema “Feest” zijn in kleur uitgebracht in een jubileumboekje, te samen met de toelichting van de kunstenaars zelf. Het boekje vertelt ook over de achtergrond en historie van vereniging Palet, en is op de expositie verkrijgbaar.

Vrij werk

Behalve de aan het thema “Feest ”gewijde kunst, is er veel vrij werk te zien. In de gangen op de 1e en 2everdieping (per lift bereikbaar) zijn schilderijen, keramiek en sieraden tentoongesteld. Op de kunstmarkt van 10 september is vrij werk te koop.

Palet is een vereniging die meer doet dan alleen het actief beoefenen van kunst, al blijft dit wel de kern. Naast tekenen, schilderen, keramiek en andere beeldende technieken, organiseert Palet culturele reizen en lezingen voor de leden en donateurs. En niet te vergeten het sociale aspect: Na afloop van de creatieve inspanning op de donderdagavonden is er tijd voor een gesprek en uitwisseling van ideeën aan de gezellige bar in het grote atelier. Op de drie donderdagavonden tijdens de expositieperiode bent u welkom om hier de sfeer te proeven.

www.paletzwolle.nl; www.facebook.com/paletzwolle; www.instagram.com/paletzwolle